Middenin St Andrews, Schotland, staat een picture perfect bookshop. Tot de nok toe gevuld met stapels boeken en doortrokken met de geur van papier en inkt. Op een oude, gerafelde stoel ligt een zwarte kat zacht ronkend te slapen. Op een van de planken trekt een boekomslag mijn aandacht: The Ophelia Girls van Jane Healey. Een prachtig boek over de verbinding tussen twee generaties en over wie je bent in verhouding tot anderen.

 

Een herkenbaar thema. Bij alles wat we doen draait het immers om verbinding met je omgeving. En een goede verbinding begint met zelfinzicht. Met senang zijn met jezelf en met een open blik waarmee je durft te kijken naar wat beter of gemakkelijker kan. Dat we daar maar al te graag een handje bij geholpen willen worden, blijkt wel uit de meterslange rij zelfhulpboeken waaruit we kunnen kiezen. Zo helpt Marie Kondo je met haar life-changing magic of tidying up naar een opgeruimder leven. Onthult het boek Ikagai de Japanse geheimen voor een lang, gezond en gelukkig leven. En laat James Clear zien hoe je slechte gewoontes afleert en goede gewoontes aanleert.

 

Vind je al die boekenwijsheid te algemeen, dan is er coaching; een meer persoonlijke manier om jezelf te leren kennen en een betere versie van jezelf te worden. Coaching sluit – als het goed is – naadloos aan op wie jij bent. En zo ontdek je welke gedragspatronen je gebruikt en welke mechanismes je toepast. Een veel voorkomend mechanisme is bijvoorbeeld het automatisch opwerpen van een dikke muur zodat een ander je kwetsbaarheid niet ziet. Handig toen je tien was en je met je bril en beugel een dankbaar mikpunt was voor de plaagkoppen van de school. Nu, als leidinggevende, is zo’n mechanisme een stuk minder handig en eerder een vorm van zelfsabotage omdat het in de weg staat van een goede verbinding tussen jou en je team.

 

Het fijne is dat je zulke muurtjes ook zelf weer kunt opbreken. Je zit niet vast in je gedrag; er is altijd een keuze om te veranderen. De start? Zicht krijgen op je eigen gedragspatronen en de achterliggende reden daarvan. Dan krijgt verandering pas echt een kans.

 

 

Wij zijn Buro Schuite.