Een nieuw jaar. Met nieuwe kansen en uitdagingen. Bijvoorbeeld om die duurzame inzetbaarheid dit jaar écht vorm te geven in jouw organisatie. Maar waar moet je op letten bij het selecteren van een coaching buro dat dit proces kan begeleiden? Als er één ding is dat ik tijdens mijn lange loopbaan als coach heb geleerd, is het wel dat coachen een heus vak is. Zo beschikt een goede coach over een scala aan technieken waarmee je de coachee helpt groeien: spiegelen, confronteren en uitdagen. Ook stel ik mezelf tijdens een coachingstraject regelmatig de vraag: ‘zijn we nog on track’? Maakt mijn cliënt daadwerkelijk stappen in de richting van de doelen in zijn leercontract?

Geen uurtje ‘me time’ …

Natuurlijk is het fijn om een coach te hebben bij wie je één keer per week een uurtje ‘me time’ hebt. Bij wie je ongelimiteerd kunt vertellen wat jou bezighoudt en waar je tegenaan loopt in je werk. Zonder een kritische vraag of tegenspel van je coach. Helaas is dit niet de manier van coachen die jou echt gaat helpen om je doelen te bereiken. En dat is uiteindelijk waar jouw organisatie in investeert: in het ontwikkelen van jouw talenten zodat jij nog beter kunt bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen van jouw organisatie.

Driehoeksrelatie

Bij Buro Schuite vinden we het daarom belangrijk om altijd uit te gaan van de driehoek: Coachee, Functie en Organisatie. De verbinding en het samenspel tussen deze ‘heilige drie-eenheid’ moet in ieder coachingsgesprek terugkomen. Waarbij de coachee zelf de regie over zijn proces neemt. Door die driehoek continu in de gaten te houden, kom je tot échte resultaten. We nemen je graag mee langs onze niet te missen onderdelen bij een coachingsprogramma.

Punt 1 De intake

Wanneer je bij Buro Schuite start met een coachingsvraag, volgt er eerst een intake gesprek. Daarin lichten wij niet alleen onze werkwijze toe, maar kan de coachee ook bij zichzelf nagaan of er een ‘klik’ is. Natuurlijk mag je daar rustig een nachtje over slapen. Ook als coach moet ik mezelf de vraag stellen: ‘ben ik de meest geschikte coach voor deze cliënt, of is er misschien een collega coach die hier beter ingezet kan worden?’ Zo kunnen we de beste match cliënt-coach maken. Juist hierom is de intake zo’n belangrijk moment in het coachingstraject.

Punt 2 Oefenen

Een coachingstraject bij Buro Schuite bestaat uit zes coachingsbijeenkomsten. Tussen iedere bijeenkomst zit een periode van vijf of zes weken. Waarom? In die tussenliggende periode heb je door middel van ‘huiswerk’ de tijd om in je eigen werkomgeving te oefenen met nieuw gedrag. En om je dit nieuwe gedrag écht eigen te maken. Het huiswerk kan bestaan uit een digitaal document, een podcast, rollenspel oefeningen, of uit het opschrijven welke dingen jou plezier geven in je werk. Onze werkmethodes variëren van NLP en Voice Dialog tot gesprekken oefenen met een acteur, leesvoer, Youtube-filmpjes, TMA, Birkman My Motivation, Insight Discovery en divers ondersteunend materiaal.

Punt 3 De locatie

De coachingsgesprekken vinden plaats op onze locatie in een warme, persoonlijke en veilige omgeving. En als het weer en het thema van die dag het toelaten, gaan we lekker naar buiten om al wandelend te onderzoeken hoe het gaat.

Punt 4 Onze coaches

Onze coaches hebben stuk voor stuk een sterke passie voor ontwikkeling. Een goede coach luistert graag naar de ander maar vraagt ook door als dit nodig is. Soms coach ik door te benoemen wat ik zie bij de ander. Soms door het gedrag van de ander te spiegelen om diegene zo te confronteren. Soms door iemand uit te dagen om uit zijn comfort zone te stappen. Alles met als doel om toe te werken naar de resultaten die we vooraf met elkaar hebben afgesproken.

Punt 5 Leerdoelen contract

Als het bijvoorbeeld je doel is om effectiever te worden in je communicatie, dan leggen we dit vast in het leerdoelen contract dat we met jou en jouw organisatie afsluiten. Ook de organisatie moet de voorgestelde coachingsdoelstellingen ondertekenen. Deze stappen zijn cruciaal om het gewenste resultaat te borgen. Het is vervolgens de taak van de coach om de voortgang te bewaken. Zodra het intake gedeelte achter de rug is, kunnen we met volle energie aan het verwezenlijken van jouw doelen gaan werken.

Stap 6 Evalueren

Halverwege het coachingstraject evalueren we of we nog op koers liggen of moeten bijsturen. Aan het eind van het traject evalueren nogmaals om te kijken of de afgesproken leerdoelen zijn bereikt.Daarna bepalen we in overleg of we er nog drie sessies aan vast knopen, of dat het zo goed is. In het eerste geval reizen we samen nog een stukje verder. In het laatste geval ga je het nieuw geleerde zelf in de praktijk toepassen.

Benieuwd naar het coachingstraject? Of misschien wil je een van onze assessments bekijken?

Neem gerust contact met ons op. Dan kijken we samen welke vorm van coaching of assessment het best bij jouw doelen past. Wij zijn Buro Schuite.