Je werkt hard.

Je haalt je omzettargets, kijkt niet op een uurtje meer en je doet ook nog leuk mee met personeelsactiviteiten.

Je bent eigenlijk behoorlijk tevreden over jezelf als werknemer.

Maar nou moet je ineens bij HR of je leidingegevende komen. Of het niet eens tijd wordt dat je ‘de regie neemt over je eigen loopbaan’.

Ook lekker. En wat betekent dat dan?

Geen zorgen, want eigenlijk doen ze je een enorm plezier met die vraag. Gewoon even verder lezen. Aan het eind van dit blog weet jij precies waar ze het over hebben én weet je hoe jij de beste baan van de wereld krijgt.

Je kunt het

Er verschijnen in HR-magazines steeds meer artikelen die gaan over het nemen van regie over je eigen loopbaan, het werken aan je eigen e-portfolio, of eigenaar zijn van verandering. Wat ze eigenlijk zeggen is dit: je werkgever zorgt niet voor jou, dat moet je zelf doen. Het grappige is: als je jong bent, doe je niks anders dan ontdekken wie je bent, wat je kunt en wat je leuk vindt. (‘Ik kan het echt zelf wel’). Op latere leeftijd is vaak een externe prikkel nodig. Dat is helemaal niet erg. Maar het is wel slim om er wat mee te doen.

Point taken. Blijft de vraag: hoe doe ik dat?

  • Doorloop eens een ontwikkelassessment; maak een ‘actuele foto’ van jezelf. Waar liggen jouw talenten nu, jouw potentieel en wat zijn je interesses, natuurlijke voorkeuren en drijfveren nou precies?
  • Voer een aantal loopbaangesprekken met iemand die je als het ware ‘in het zadel’ helpt. Loopbaangesprekken werken goed als je weet waar je staat, maar je de vervolgstappen nog moet bepalen. Ze geven antwoord op de vragen: Welke eerste stappen zet je en met wie?
  • Volg een kort persoonlijk coachingsprogramma om je van je onzekerheid, blokkades of ineffectieve overtuigingen af te helpen en om andere inzichten op te doen en nieuwe vaardigheden te trainen.

Zie deze drie acties als een APK inclusief een navigatiecheck voor je loopbaan. Na afloop ben je je (weer) bewust van wat je kan, wat je boeit en wat je nodig hebt, passend bij jouw leven. Dat geeft rust, overzicht en richting.

Een voorbeeld

Wij werden het afgelopen jaar bij een vooraanstaande woningcooperatie uitgenodigd om een vlootschouw doen. De hele organisatie mocht vrijblijvend een ontwikkelassessment doorlopen en loopbaangesprekken met ons voeren over zichtbare kwaliteiten, wensen en mogelijkheden. Het doel was eenvoudig: talent zichtbaar maken en mobiliteit creëren in de organsisatie. Samen kozen we voor een aanpak die aansloot bij de cultuur en de mensen: vrijblijvend, waarderend en persoonlijk. De bestuurder en het management startten het traject als eersten, daarna volgde willekeurig de rest van de medewerkers. Sommigen vonden het best spannend maar de nieuwsgierigheid overwon, mede door enthousiaste verhalen van collega’s. Na een jaar hadden we alle werknemers gesproken en maakten we de balans op. Zonder druk van bovenaf of opgelegd door anderen was er verschrikkelijk veel gebeurd. Een aantal medewerkers had horizontaal een andere baan gekregen, anderen zijn een opleiding of cursus gestart. Weer een aantal heeft het roer omgegooid of is vervroegd met pensioen gegaan. Maar ook zij die in hun huidige functie bleven, kregen zicht op hun talent en verdere ontwikkeling.

Jouw meerwaarde

Doorloop jij ook zo’n traject, dan verhoog jij je waarde als werknemer. Met die nieuw vergaarde kennis over jezelf op zak toon jij je relevantie aan. Jij weet wie je bent, wat je kunt, wat je valkuilen zijn en waar je naartoe wilt. Werkgevers kunnen je daardoor veel beter plaatsen binnen hun organisatie. Een plek waar zij maximaal profiteren van jouw kennis en kunde. Maar vooral ook een plek waar jij het best tot je recht komt. Zo komt jouw beste baan van de wereld ineens binnen handbereik.

Kortom

Stap 1: Neem initiatief en vertel je werkgever dat je een loopbaan-APK wilt.

Stap 2: Stort je open en eerlijk in dit avontuurlijke traject.

Stap 3: Koppel je meerwaarde en je wensen terug aan HR of je leidinggevende en ga ervoor.

Volg deze drie stappen en jouw beste baan van de wereld komt ineens binnen handbereik. Kijk, daar doe je het voor!