Tijdrovende en kostbare trainingen volgen? Think again!

Weten hoe je high potentials moet identificeren is één ding. Wat je moet doen om ze te laten groeien is een belangrijke tweede. Maar al te vaak zien we dat organisaties hun paradepaardjes linea recta naar tijdrovende en kostbare trainingen sturen. Wij dagen je uit om een volgende keer een andere keus maken. En wel hierom:

 

Mensen leren continu in jouw organisatie.

Technologische vooruitgang, economische ontwikkelingen en organisatieontwikkelingen doen continu een beroep op jouw werknemers om zichzelf te vernieuwen. Charles Jennings, expert als het gaat om learning and organisational performance strategies zag dat ook en liet de wereld kennismaken met zijn 70:20:10 leermodel. Dit model gaat ervan uit dat we het meeste leren – – maar liefst 70% – door te doen.

Sociaal leren, zoals (online) samenwerken en kennis delen en/of maken, draagt maar voor een schamele 20% bij aan iemands ontwikkeling. En formeel leren via e-learnings, internet en trainingen zelfs maar 10%.

Jennings geeft toe dat niet voor elke situatie dezelfde verhoudingen gelden, maar dat de principes wel steeds op dezelfde wijze toepasbaar zijn.

 

Hoe het ideale leerscenario eruit ziet?

Dat richt niet alle pijlen op een training of opleiding, maar combineert formeel met informeel leren. Eerst voedt je iemand via formeel leren met theorie, ideeën en nieuwe kennis. Daarna past hij met werkplekleren en sociaal leren die kennis toe in de praktijk. En in die vervolgstap zit de grote meerwaarde.

 

Deze aanvliegroute sluit aan bij de conclusie die Gartner trekt na veel onderzoek. Zijn ontwikkelformule voor High Potentials ziet er als volgt uit:

 

Exposure (to high-quality learning experiences) + Extraction (extract learning from experience) = Performance

 

Een ander jasje, dezelfde conclusie.

 

En nu?

Wil jij je high potentials doelgericht laten groeien, proactief ontwikkelen én je investering goed en snel terugkrijgen? Binnen het High Potential Programma van Buro Schuite dagen we jouw medewerkers uit met opdrachten die een beroep doen op hun potentieel. Dankzij die nieuwe ervaringen komt hun ontwikkeling in een stroomversnelling. Dat is geen verkooppraatje. We hebben het al meerdere keren zien gebeuren.

Bedank ons later maar.

 

Wij zijn Buro Schuite.

 

PS – Heb jij ontwikkelideeën voor een van je medewerkers, maar twijfel je of diegene een high potential is? Lees dan eerst ons blog over het herkennen van high potentials.