Klantverhaal Zone College Zwolle

“Wat wil ik worden als ik groot ben?”
– Theo Schotman, Senior HR Adviseur Zone College Zwolle

Altijd in ontwikkeling

Theo Schotman is Senior HR Adviseur op het Zone College. Het is zijn laatste jaar voor hij met pensioen gaat, maar zelfs drie jaar geleden vroeg hij zich nog af: Wat wil ik worden als ik groot ben? Een vraag die hem zijn leven lang stimuleerde om zich door te ontwikkelen. ‘Ik ben ooit als acceptant begonnen bij een verzekeringsmaatschappij’, steekt Theo van wal. ‘Ze hadden daar een vrij goed loopbaanbeleid. Je deed drie jaar een klus, en deed je die goed, dan stroomde je door. Zo werd ik op mijn 25e teamleider om uiteindelijk manager van de zorgadministratie te worden. Na ongeveer tien jaar diende bij mij de vraag aan, wat wil ik later worden als ik groot ben? Hierbij leek me een functie in de HR  wel aantrekkelijk. Maar ja, ik kon wel denken dat ik dat kon, maar wat waren mijn valkuilen, wat moest ik nog leren? Na overleg met het hoofd HR klopte ik bij Berenschot aan voor een assessment. Daar kwamen ontwikkelpunten uit waar ik mee aan de slag kon. En toen er daarna een intern een HR-functie vrijkwam, viel de keuze op mij.’

Net als de Olympische Spelen

Zijn ontwikkelbehoefte en actiegerichte houding brengen Theo naar verschillende werkgevers en branches. Hij doet zelf een korte  tijd als zzp-er klussen, maar mist het onderdeel te zijn van één organisatie. ‘Ik heb altijd naar mijn gevoel geluisterd’, legt hij uit. ‘Was ik niet meer gelukkig, dan nam ik mijn verantwoordelijkheid. En natuurlijk heb ik ook mijn twijfels gehad, iedere stap is altijd weer spannend, maar ik ging het liever proberen dan het niet te doen.’

Aan het eind van dit schooljaar rondt hij zijn eigen loopbaan af op het Zone College. Een mooi moment, want de Olympische Spelen – zijn passie – beginnen eind juli dus daar gaat hij met zijn hele familie van genieten. ‘De grondlegger van de Olympische Spelen zei ooit: “Deelnemen is belangrijker dan winnen.” Hiermee bedoelde de grondlegger dat het vooral gaat om het beste uit jezelf te halen. Voor de één is dat de beste conciërge zijn die er is, voor de ander de beste directeur, docent of teamleider zijn. Maar dat gaat niet bij iedereen vanzelf. Soms moet je mensen helpen in hun ontwikkeling. Zeker in een onderwijsorganisatie waarin we roepen dat we mensen willen ontwikkelen, vind wij dat we schatplichtig zijn om medewerkers in onze organisatie te ontwikkelen.’

Aandacht en inzicht zijn goud waard

‘Vanuit die gedachte werken we graag samen met Buro Schuite. Ik vergeet mijn eigen assessment nooit meer vanwege de inzichten die ik kreeg in mijn kwaliteiten. Dat gun ik anderen ook. In mijn huidige functie zit ik bijvoorbeeld regelmatig tegenover een docent die ‘een stapje hoger wil’ en bijvoorbeeld de functie van teamleider ambieert. Ik denk dan: je kunt prachtig lesgeven, maar teamleider? Ik vraag het me af. Een assessment houdt zo iemand dan een spiegel voor. Mij ook trouwens, want mijn mening is ook maar een mening, dus het helpt als een ander objectief meekijkt. Wat ik bovendien echt super vindt aan de assessments van Buro Schuite is dat deelnemers gelijk na afloop al met een mandje vol feedback terugkeren. Een paar jaar geleden kwam uit zo’n assessment naar voren: als je ongelukkig wilt worden, dan moet je vooral teamleider worden. Op dat moment een teleurstellende uitslag, maar Buro Schuite had ook suggesties meegegeven waar de medewerker, in samenspraak met de organisatie, mee verder konden in diens ontwikkeling. Soms is de conclusie dat de gewenste stap te vroeg komt, omdat er nog vaardigheden ontwikkeld moeten worden. Daar gaan we dan mee bezig en je ziet dan dat zo iemand langzaamaan groeit. Bijkomend voordeel is dat mensen zich gelijk al gehoord voelen doordat we Buro Schuite inzetten: er wordt aandacht aan me besteed, er wordt opvolging gegeven aan mijn ontwikkelbehoefte. Dat stemt positief en zo is het eerste belangrijke effect al binnen.’