Klantverhaal Eqib The Human Factor

“Van niets naar iets: het inspirerende verhaal van Marion Teesink”
– Marion Teesink, oprichter en eigenaar van Eqib, The Human Factor

‘Het begon allemaal in Toronto, Canada’, vertelt Marion Teesink. ‘Daar mochten mijn man en ik voor mijn eerste werkgever samen een bedrijf oprichten. We hadden geen mensen, geen kantoor, geen leveranciers, geen processen. En daar moesten we dus iets van maken. Het was een prachtige kans. Toen heb ik voor het eerst geproefd aan hoe gaaf ondernemen is, startend met niks, om vervolgens van betekenis te kunnen zijn voor anderen. Toen we een paar jaar later terug kwamen in Nederland wilde ik dus graag een bedrijf. Maar wat dan? Ik had geen idee.’

Iedereen verdient respect

Marion besluit eerst weer in loondienst te gaan. ‘Ik had jarenlang 12 uur per dag gewerkt, het leek mij wel wat, een baan bij een bedrijf met een CAO en extra ATV-dagen met werkdagen van 8 uur. Ik kwam terecht bij Strukton als HR Executive. In Toronto was ik ten slotte óók verantwoordelijk geweest voor HR. Ik was er blij mee, want ik ben van nature graag in de weer met en voor mensen. Met enige regelmaat sprak ik intercedentes en recruiters en al snel bekroop me het gevoel: dit kan anders, vernieuwender, beter. Drie jaar later bedacht ik Eqib: Excellent Quality In Business. Met die naam kon ik nog alle kanten op, maar mijn eerste focus lag op recruitment. Ik wilde een bedrijf (een merk) bouwen met een partner. Via het netwerk kwam ik in gesprek met Ellen Groothuis, een die hard recruiter. Ik heb alle praktische dingen van haar geleerd: de boer op gaan, koud bellen en ervoer hoe het was om afgepoeierd worden. Dat laatste, daar kon ik heel slecht tegen, en ik nam mij voor mensen nooit zo te behandelen. Iedereen doet zijn best om een boterham te verdienen en dan kan je met respect reageren, vind ik.’

Bouwen aan een toekomstproof Eqib

‘Ellen en ik maakten elk jaar een plan, met een doel en met flink veel energie. We wilden de mens centraal stellen en daarin de beste zijn, voorop lopen. Die gedachte heeft zich later doorvertaald naar The Human Factor. Dat is nu de kern, ons DNA. Mensen bepalen namelijk het succes van je organisatie. En als je bereid bent daar op meerdere manieren in te investeren, dan kun je samen successen behalen. Daarom is de samenwerking met Buro Schuite ook zo snel van start gegaan. We zijn uit hetzelfde hout gesneden. Er zit een duidelijke overlap in onze kernwaarden en in onze manier van samenwerken: betrouwbaarheid, daadkracht, jezelf zijn. Wij kunnen hun dienstverlening versterken met kennis van recruitment en zij de onze met verdiepende assessments.’

Als ondernemer ben je nooit uitgegroeid

‘Op dit moment zijn we Eqib heel bewust toekomstproof aan het maken’, vervolgt Marion, ‘zodat Eqib verder kan groeien zonder daarvoor afhankelijk te zijn van haar drie partners: Joost Olde Weghuis, Ellen en ik. Het is werk in uitvoering, maar de eerste stappen zijn gezet. We hebben nu bijvoorbeeld drie bedrijven − Eqib, Care Recruit en Interim People − en die vallen straks alle drie onder één merknaam: Eqib, The Human Factor. Zo ben je als ondernemer dus nooit uitgegroeid. Mijn belangrijkste leermomenten? In mijn eerste baan leerde ik hoe belangrijk details zijn. Hoe jij je gasten ontvangt, welke kleding je draagt, hoe je spreekkamer eruit ziet: het heeft allemaal invloed op hoe de ander zich voelt. Details maken het verschil. En in de bijna 20 jaar dat ik zelf onderneem heb ik ervaren dat als je bereid bent extra moeite te doen voor datgene wat je wilt bereiken, dan wordt dat opgemerkt. Die extra inspanning verdien je terug.’