Stel, je bent lijnmanager. Dan werken er waarschijnlijk ook binnen jouw organisatie verschillende generaties. Zo heb je de Baby Boomers en de generaties X, Y en Z. Allemaal met hun eigen kenmerken en behoeften. Weet jij wat elke generatie binnen jouw organisatie nodig hebben om happy en productief te zijn? En weet je welke behoefte alle generaties gemeenschappelijk hebben? Niet? Lees dan snel verder…

Maak gebruik van de kracht van iedere generatie

Laten we de verschillende generaties en hun specifieke kenmerken eens nader bekijken. Zelf stam ik uit generatie ‘X’: ik zoek naar samenwerking en voel me verantwoordelijk voor het proces. Zo heeft iedere generatie zijn eigen behoeften, ambities, verwachtingen en mentaliteit. Ken je deze behoeften? En maak je er al gebruik van via je generatiemanagement?

De Baby Boomer: 58 tot 68 jaar

Deze generatie is idealistisch, ambitieus en heeft behoefte aan structuur. Wil graag stappen zetten in de eigen ontwikkeling. Ze zijn meestal hoger opgeleid, vitaal en willen vaak langer doorwerken na hun pensioen.

Generatie ‘X’: 42 tot 57 jaar

Deze generatie is zich bewust van de noodzaak tot samenwerken en heeft een groot gevoel voor verantwoordelijkheid. Ze zijn bescheiden en nuchter. Kijken naar wat werkt. Zoeken naar balans. En hebben oog voor het proces.

Generatie ‘Y’: 27 – 42 jaar

Generatie Y, ook wel Millennials genoemd, zijn zelfverzekerd en hechten veel waarde aan persoonlijke ontwikkeling. Ze willen graag leren en presteren. Deze generatie wil ook processen verbeteren: efficiënter maken en versnellen. Ze zijn gewend aan snel besluiten nemen en willen snel resultaat zien. Millennials zijn individualistisch, maar ook sociaal.

Generatie ‘Z’: tot 27 jaar

Deze groep heeft heel veel ideeën die ze willen realiseren, maar neemt daarbij vaak te grote stappen. De ervaring en vaardigheden om de uitvoering tot een succes te maken ontbreken nog. Omdat ze vaak ondoordacht, snel en creatief te werk gaan, botst dit nogal eens met oudere generaties. Maar met goede ondersteuning van ervaren coaches kan de frisse blik van deze generatie, bijvoorbeeld op bestaande processen, veel verbetering met zich mee brengen.

Universele behoefte

Er zijn dus veel verschillen tussen de generaties. Maar er is één behoefte die hen bindt. Over de generaties heen zien we namelijk dat mensen persoonlijke aandacht en ontwikkeling belangrijk vinden. Vragen als: wie ben ik? En wat kan ik? (nog meer) blijken universeel. Om jouw mensen te helpen in kaart te brengen wat ze nog meer kunnen, kun je ze een talent assessment laten doen. Of een coachingstraject met de focus op groei en ontwikkeling. Wij helpen je hier graag bij.

Stuur op wensen

Maar hoe manage je deze verschillende generaties nu? Je zou bijvoorbeeld een Vlootschouw kunnen doen, gericht op generaties. Op basis van de uitkomsten kun je je eigen strategische personeelsplanning of HR generatiebeleid maken. Hiermee kun je sturen op behoeften en vergroot je de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers. Laat dus onderzoeken waar jouw verschillende generaties behoefte aan hebben. En biedt ze vervolgens deze mogelijkheden. Ook hierbij kunnen we je helpen. Door gericht advies te geven. Zowel aan de professionals zelf, als aan de lijnmanagers. Je zult beloond worden met loyale medewerkers. En dat is een groot goed in een tijd waarin het vinden en behouden van talent niet eenvoudig is!

 

Even sparren? Bel ons gerust! Wij zijn Buro schuite.