Snel schakelen als het water je aan de lippen staat

 

Jij hebt ze ongetwijfeld ook rondlopen in jouw organisatie: zoekende medewerkers. De energie is laag, de zon wil maar niet komen, en die hele corona heeft allemaal net wat te lang geduurd dus de lontjes zijn kort. Je ziet bij sommigen de donkere wolk bijna letterlijk boven hun hoofd hangen en je weet: het is een kwestie van dagen tot de eerste ziekmelding in je mailbox ploft. Het liefst stuur je ze nu gelijk richting de arbo-arts, maar plan daar maar eens een afspraak in. Dat duurt en duurt, en die tijd heb je niet.

 

Je medewerker heeft nú iets nodig: flexcoaching

 

Om stoom af te blazen, om weer perspectief te krijgen en om concrete tips te krijgen die direct toepasbaar zijn. Iets om de ramkoers af te wenden met een zonniger uitzicht als gevolg. Een manier om dat snel voor elkaar te boksen is flexcoaching. Flexcoaching stelt jou als HR-manager of leidinggevende in staat om snel te schakelen en biedt je medewerker instant verlichting.

Hoe doen andere werkgevers dat?

 

Nou, net als jij. Ze zoeken en zeker nu er sprake is van een nieuwe, hybride vorm van werken, is het puzzelen met z’n allen. Een deel van de week zijn je collega’s en werknemers op kantoor te vinden, een ander deel van de week blijft de thuiswerkplek gehandhaafd. Dat geleidelijke terugkeren is goed voor de fysieke gezondheid, maar vraagt nog steeds veel van de mentale gezondheid. Mensen missen feedback in het moment. Snel bijsturen op basis van een opmerking van een collega tijdens het werk gebeurt daardoor veel minder. En pas wanneer iets echt niet meer gaat, trekken ze aan de bel. Meerdere opdrachtgevers polsten in de afgelopen weken al bij ons: de gang terug naar kantoor is ingezet, maar echt soepel gaat het nog niet. Wat is jullie ervaring?

 

Inmiddels weten we dat flexcoaching uitkomst biedt.

 

Flexcoaching als tool ontstond nadat een van onze opdrachtgevers bij ons kwam met de vraag om een interventie voor medewerkers die vanwege de coronamaatregelen “op het randje stonden van uitval”. Kijk, neem je de route via de huisarts en een doorverwijzing naar de arbo-arts, dan ben je al snel één of twee weken verder. Met flexcoaching daarentegen krijgt de medewerker dezelfde dag een telefoontje om een afspraak te maken. Dit eerste contact wordt vaak al als prettig ervaren omdat het betekent dat er wat in gang wordt gezet. En meestal vindt de volgende dag al het eerste van de in totaal twee gesprekken plaats. Een minimale interventie met maximale impact en lekker snel dus.

 

En dat het inderdaad werkt, blijkt wel uit de reactie van een van de coachees die zei: ‘Wat ik fijn heb gevonden aan de gesprekken is met name dat ik mijn ei kwijt kon aan iemand buiten mijn eigen werksituatie. Ik hoefde me geen zorgen te maken dat de informatie doorgespeeld zou worden of dat ik er later nog een keer “last” van zou hebben. Daardoor kon ik alles op tafel gooien en dat is de beste manier om snel naar een oplossing te werken. En dankzij de tips en tricks gaat het weer goed op het werk.’ Ook de opdrachtgever is tevreden: ‘Er is a) een handvat geboden en b) er is geen uitval geweest. Dankzij de snelheid waarmee Buro Schuite acteerde, is flexcoaching voor deze medewerkers een succes geworden.’

 

Meer weten? Bel ons!

 

Wij zijn Buro Schuite.